پگاه آرمان عدالت

با ما همراه باشید

وکالت خانواده نصب قیم

وکالت خانواده نصب قیم به طور کلی یکی از مهمترین مسائل در هر جامعه است. در حقیقت تعیین قیم و سرپرست برای کودکان بدون سرپرست بسیار مهم می‌باشد. این امر به سبب مسائل اجتماعی و حقوقی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 منظور از حضانت و وصایت در  مسائل وکالت خانواده نصب قیم چیست؟

سرپرستی کودک  در دو موضوع حضانت و وصایت متغیر می‌باشد. زمانی که فردی به عنوان قیم از طرف پدر یا جد انتخاب  شده باشد که این موضوع تعیین سرپرست بر اساس وصایت است. نوع دیگر که حضانت است به معنای حمایت ( جسمی و فیزیکی) از محجور یا مجنون می‌باشد. فردی که حضانت کودکی را به عهده دارد وظیفه‌ای در حوزه امور اعمال حقوقی و امور مالی و غیر مالی او نخواهد داشت.

بر طبق قوانین تعیین شده در دین اسلام قیمت انتخاب شده برای یک کودک مسلمان به طور حتم باید از دین اسلام پیروی کند و او نیز مسلمان باشد. دلیل این امر این است که فردی کافر می باشد  نمی‌تواند برای کودکی مسلمان به عنوان قیم انتخاب شود. در مجموع، قیم اداره امور مالی کودک را بر عهده دارد. افراد بی‌سرپرست و محجور به یک فرد به عنوان قیم نیازمند هستند. همچنین افراد باید  سنی زیر ۱۸ سال تمام داشته باشند که اصطلاحاً صغیر نامیده می‌شوند. وکیل نصب قیم به شما کمک می‌کند تا قادر باشید تا بهترین قیم را انتخاب نمائید.

برخی از ویژگی‌های یک قیم عبارتند از:

  • دانا و حکیم
  • عاقل و بالغ
  • بصیر و آگاه
  •  اخلاق نیکو

افرادی که نمی‌‌توانند به عنوان قیم تعیین شوند:

باید در نظر داشت که یک فرد به عنوان قیم می‌بایست شایستگی و توانایی لازم را در این امر داشته باشد. همچنین بر اساس ماده ۱۲۳۱ قانون مدنی افراد زیر نمی توانند به عنوان سرپرست و قیم انتخاب شوند.

  • افرادی که با حکم قطعی مرتکب جرم‌هایی از قبیل: دزدی، خیانت در امانت‌داری، ورشکستگی با تقصیر، نفی عفت ، کلاهبرداری شده باشند.
  • افرادی که خود تحت قیومیت فرد دیگری هستند.
  • افرادی که در فساد اخلاقی معروف هستند.

به طور کلی خویشاوندان و نزدیکان کودک بر قیمومیت او ارجع هستند. در این صورت طی تدابیری یک یا چند نفر از آنان برای قیمومیت کودک تعیین خواهند شد. ناگفته نماند که این موضوع تنها با داشتن صلاحیت این افراد شکل می‌گیرد. بر طبق ماده ۱۲۳۶ قانون مدنی لازم است فرد قیم قبل از مداخله در امور مالی مولی علیه، شرح کاملی از دارایی کلی او را با امضای خود به دادستانی مولی علیه ارائه نماید تا تحقیقات لازمه در این حوزه صورت پذیرد.

تعیین قیم

بر اساس ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی قیم برای افراد خاصی تعیین می‌شود که عبارتند از:

  • کودکانی که فاقد ولی خاص هستند.
  • افرادی که از زمان کودکی تا آن زمان از نظر عقلی رشد نکرده‌اند.
  • افرادی که جنون و عدم رشد آنان به دلایل دیگر بوده است و منحصر به کودکی‌شان نمی‌باشد.

نصب قیم تنها در صورتی انجام می‌گردد که حکم حجر (حکم حجر بدان معنا است که فرد نداشتن صلاحیت برای انجام حقی که شخص آن را دارا شده است) به سبب انقضای زمان تجدید نظر خواهی یا صادر شدن حکم دادگاه به حجر صادر و اعلام شده است‌.

بررسی اجمالی انواع قیومیت

همچنین قیومیت می‌تواند در دو نوع دائمی یا موقت باشد که در صورت موقتی بودن فرد دیگری به عنوان قیم دائم وی تعیین خواهد شد. پس هزینه نگهداری اموال محجور به عهده قیم دائم می‌باشد. نصب قیم تا زمانی یکی از افراد شامل پدر و پدربزرگ پدری و نگهداری او با مادر است را شامل نمی‌شود‌. قیم اختیارات زیادی دارد اما این موضوع مهم است که این اختیارات در حد وصی و ولی نمی‌باشد و برخی از آن‌ها باید با تایید دادستان صورت پذیرد.

اگر طی تدابیری پدربزرگ محجور با ازدواج مادر این کودک به توافق لازم برسند، کودک همچنان می‌تواند نزد مادر بماند. این در حالی است که اگر این افراد که به عنوان سرپرست تعیین می‌شوند اگر صلاحیت نداشته باشند، قانون اقدام به نصب ولی قهری می‌نماید.

 

تفاوت وصی و قیم در دعاوی مربوط به نصب قیم

 

وصی و قیم تفاوت اساسی با هم دارند. وصی به فردی گفته می‌شود که توسط ولی قهری تعیین شده است و شرح وظایف او به عهده موصی می باشد. اما قیم از سوی دادگاه انتخاب شده است و تعیین اختیارات وی بر اساس قانون است. گفتنی است، فروش و رهن اموال غیرمنقول مولی علیه باید با اجازه دادستان صورت پذیرد. همچنین بهره‌‌گیری از تجارب فردی به عنوان وکیل امور حسبی به سریع‌تر شدن مراحل نصب قیم می‌تواندکمک کننده باشد.

 

کلام آخر

پگاه آرمان عدالت آماده ارائه انواع  خدمات در زمینه وکالت و امور دعاوی وکالت خانواده نصب قیم است. دعاوی نصب قیم به دلیل حساسیت موضوع و تعیین سرپرست برای فرزندان باید توسط یک فرد با تجربه انجام شود. وکلای پگاه آرمان عدالت با داشت سالها تجربه در زمینه انواع وکالت خانواده و  نصب قیم آماده راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند. شما عزیزان می‌توانید به راحتی با تماس با وکلای ما و انجام مشاوره در زمینه نصب قیم، به مشکلات خود در این زمینه خاتمه دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *