پگاه آرمان عدالت

با ما همراه باشید

مطالبه مهریه زوجه

مطالبه مهریه زوجه یکی از مهمترین مباحثی است که در دادگاه های خانواده مطرح می شود. هر زنی پس از ازدواج مالک مهریه خود خواهد بود و می تواند، هر زمان که در نظر دارد آن را مطالبه کند. به این ترتیب آگاهی از روش مطالبه مهریه زوجه یک مسئله مهم است که باید در این زمینه با مشاورین حقوقی و وکلای قانونی ارتباط برقرار کنید.

گروه حقوقی آرمان عدالت، در طول فعالیت حرفه ای خود با صدها پرونده مربوط به مهریه رو به رو شده است که هر یک از آن ها باید به روش های خاصی حل و فصل می شدند. به طور کلی پروسه مطالبه مهریه روند به خصوصی دارد. برخی از مهریه ها به صورت عند المطالبه تعیین می شوند و برخی از آن ها نیز به صورت عند الاستطاعه ثبت خواهند شد که هر یک از آن ها شرایط و ضوابط به خصوصی دارند.

بهتر است که زوجه پیش از عقد در رابطه با عند المطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه توافقات لازم را به عمل آورد و با کسب آگاهی کامل هر یک از این مهریه ها را تقبل نماید. به این ترتیب بهترین نتیجه گیری را در طول جلسات مربوطه به دست می آورد.

آشنایی با انواع مهریه در گروه حقوقی آرمان عدالت

مطالبه مهریه زوجه توسط این گروه حقوقی به سهولت انجام می پذیرد. هر یک از مهریه های نام برده شده شرایط به خصوصی دارند و برای هر یک تعریف به خصوصی ارائه می شود. مهریه عندالمطالبه به محض اراده زن به او تعلق خواهد گرفت و مرد موظف به پرداخت مهریه زن خواهد بود. اما در مهریه عند الاستطاعه این قوانین کمی منعطف تر هستند. در این مهریه، مرد زمانی ملزم به پرداخت است که توان پرداخت مبلغ مورد نظر را داشته باشد.

مطالبه مهریه توسط زوجه نیز روش های قانونی به خصوصی دارد. در ادامه مراحل کلی این روند قانونی را بررسی می کنیم.

روند قانونی مطالبه مهریه زوجه

مطالبه مهریه زوجه در چند مرحله انجام می گیرد. در وهله اول زن به دفتر ازدواجی که عقد او در آن جا انجام شده است، مراجعه می کند. در این زمینه در دست داشتن اصل سند ازدواج نیز بسیار مهم تلقی می شود. کپی این سند نیز به دفترخانه های مربوطه ارائه می شود. سپس درخواست های کتبی مربوط به مطالبه مهریه زوجه نیز ارائه می شوند.

مطالبه مهریه زوجه با پرداخت حق اجرای مهریه همراه می باشد. در این زمینه پرداخت برخی مبالغ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. دفترداران در این خصوص اجرائیه هایی را صادر می کنند که سبب تکمیل این روال قانونی خواهد شد. سپس ابلاغیه مربوطه به دفاتر و مراکز مربوطه ارائه می شود.

در مرحله بعدی به زوج مهلت 10 روزه داده می شود که مهریه مربوطه را پرداخت نماید. بعد از این که مهلت قانونی مربوطه تمام شود، مراحل رسیدگی به حق قانونی زوجه آغاز خواهند شد. در این زمینه یک پرونده اجرایی باز می شود که با درخواست و مطالبه زن همراه خواهد بود. در مرحله آتی باید دارایی های مرد از اداره ها و سازمان های مربوطه استعلام شود. در این زمینه زن باید استعلامات خود از دارایی های مرد را ثابت کند.

مراحل نهایی مطالبه مهریه زوجه

گروه حقوقی آرمان عدالت در رابطه با مسئله مهریه مشاوره ها و اطلاعات دقیقی در اختیار موکلین قرار می دهد. تقاضای مطالبه مهریه زوجه با اثبات دارایی های مرد تکمیل می شود. در این زمینه باید یک فرصت 6 ماهه به سازمان های مربوطه ارائه شود که دارایی های زوج را مشخص کنند. درخواست توقیف اموال نیز در طول انجام این مراحل به انجام می رسد.

در مراحل نهایی مطالبه مهریه زوجه توان زوج برای پرداخت مهریه بررسی می شود. در صورتی که زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، به دادگاه مراجعه می کند. در صورتی که مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد، در این مرحله ممنوع الخروج خواهد شد. در مرحله بعدی ثبت نام در سامانه ثنا توسط زوجه انجام خواهد شد. در صورتی که مهریه زوجه زیر بیست میلیون تومان باشد، مشکل به شورای حل اختلاف نیز ارجاع داده خواهد شد.

در صورتی که مبالغ مربوطه بالاتر باشد، دادگاه های خانواده رسیدگی به پرونده مربوطه را انجام خواهند داد. در نهایت برگه مطالبه مهریه بر اساس سند ازدواج مربوطه تنظیم خواهد شد. هزینه های دادرسی نیز در این زمینه محاسبه خواهد شد. صدور قرار تامین نیز در مراحل بعدی به انجام می رسد تا این پروسه تکمیل شود.

نکات مهم مطالبه مهریه زوجه

مطالبه مهریه زوجه نکات و شرایط به خصوصی دارد که هر یک از طرفین دعوی باید در رابطه با آن اطلاعات کافی داشته باشند.

  • در وهله اول اثبات توان مالی زوج یک مسئله مهم تلقی می شود که در صورت ناتوانی زوجه در این زمینه، خسارات بسیاری را متحمل خواهد شد. این مسئله در رابطه با مهریه عندالاستطاعه از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.
  • به همراه داشتن مدارک مورد نیاز در هر یک از مراحل مربوطه از مهمترین اصول است. هر یک از این مدارک باید یک کپی نیز به همراه داشته باشند. ارائه اصل آن ها نیز بسیار مهم است.
  • گروه حقوقی آرمان عدالت همه اموال منقول و غیر منقول طرفین را بررسی کرده و اطلاعات دقیقی در این زمینه به موکلین ارائه می دهد. به این ترتیب یافتن راهکارهای دقیقی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
  • تعیین وقت برای پرداخت مهریه نیز یکی از مهمترین شرایط دادگاه های حقوقی خانواده است.
  • شرطی نبودن پرداخت مهریه نیز از شروط اساسی دادگاه های خانواده برای احقاق این حقوق قانونی محسوب می شود.
  • در نظر داشته باشید که مطالبه مهریه تنها در صورتی میسر خواهد بود که اسنادی از آن در دفاتر رسمی مربوطه وجود داشته باشد.
  • در برخی از این دادگاه های حقوقی، تنها بخشی از مبلغ مهریه به زوجه اختصاص داده می شود و زوج می تواند، برای پرداخت باقی آن از دادگاه مربوطه تخفیف بگیرد.
  • برخی از اموال زوج غیر قابل توقیف خواهد بود؛ از جمله آن ها می توان به منزل مسکونی زوج اشاره کرد. اسباب و لوازم ضروری زندگی او نیز قابل توقیف نخواهند بود. ابزار کسب و کار او نیز از مهمترین مسائل در این زمینه به شمار می روند که قابل توقیف نمی باشند.

بررسی مهریه وجه نقد و سکه

گروه حقوقی آرمان عدالت در رابطه با مطالبه مبالغ نقد و سکه نیز خدمات بسیاری ارائه می دهد و مراجعین را به خوبی راهنمایی می کند. در صورتی که مهریه زوج مبلغ نقد باشد، مطابق وجه رایج کشور پرداخت خواهد شد. این مبالغ بر اساس نرخ روز تعیین خواهند شد. در صورتی که زوج فوت شده باشد، میزان مهریه بر اساس نرخ روز فوت زوج تعیین خواهد شد.

ملاک دریافت مهریه نقدی، تاریخ درخواست نیست و این مبالغ تنها بر اساس تاریخ روز حکم نهایی تعیین خواهند شد. در این زمینه شاخص های بانک مرکزی نیز مورد توجه قرار می گیرند. اما در صورتی که مهریه زوجه سکه باشد، وصول آن به هر میزان قابل انجام خواهد بود.

این مسئله مشروط بر توان مالی زوج می باشد. در غیر این صورت زوج درخواست حکم ایثار می کند تا مبلغ مهریه برای او کمتر محاسبه شود. در صورتی که زوج توان مالی مورد نظر را نداشته باشد، بر اساس قانون اساسی تنها 110 سکه به زوجه اختصاص می یابد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *