پگاه آرمان عدالت

با ما همراه باشید

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی

از مهم ترین شاخه های حقوقی تجاری، تجارت بین المللی می باشد. مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی در شناسایی و بررسی قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری کشور ها نقش ویژه ای دارد و یکی از فعالیت های دفاتر مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی بررسی قوانین حاکم بر اکثر کشور ها می باشد.

اولین قدم در سرمایه گذاری خارجی یا سرمایه گذاری بین المللی اطلاع و دانش کافی داشتن از قوانین و مقررات حاکم در حوزه سرمایه گذاری خارجی می باشد.

سرمایه یکی از مهم ترین عوامل تولید و رشد تجارت و کسب و کار می باشد. یکی از دلایل افزایش و رشد سرمایه های داخلی کشور ها بالا بردن اقتصاد و رشد اقتصادی کشور می باشد.

کشور های که دارای کمبود سرمایه می باشند یا به قدر کافی سرمایه داخلی ندارند، اقدام به جذب سرمایه خارجی می کنند. جذب سرمایه خارجی برای بسیاری از کشور ها یکی از مهم ترین اهداف در راستای رشد اقتصادی کشور ها می باشد.

شرایط سیاسی و اقتصادی و امنیت کشور برای جذب سرمایه خارجی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار می باشد. شرایط اقتصادی، گمرکی، بورس و ارز کشور باید به سمت رشد و توسعه باشد تا اعتماد سرمایه گذاران را به خود به راحتی جذب کند.

انواع سرمایه گذاری

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی اقدام به تقسیم بندی و جدا سازی انواع سرمایه ها می کند. سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد و به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود.

  • سرمایه گذاری مستقیم: این نوع سرمایه گذاری همان طور که از نامش پیدا است به صورت مستقیم در بازار کار دخالت می کند. سرمایه گذار با وارد کردن سرمایه در بازار کار کشور خارجی یا ایجاد و تشکیل یک شرکت در بازار کار، کشور خارجی اقدام به فعالیت می کند. در موارد دیگر، نیز سرمایه گذار با شرکت خارجی سهیم می شود به میزانی که سرمایه آن در آن شرکت تاثیر گذار باشد. در سرمایه گذاری خارجی شخص سرمایه گذار می تواند در فعالیت های مربوط به کشور خود برای مثال فعالیت های مربوط به بخش خصوصی کشور ایران اقدام به فعالیت کند. لازم به ذکر است که باید تمام رویه و روند سرمایه گذاری باید تابع قوانین و مقرارت سرمایه گذاری فیپا باشد.
  • سرمایه گذاری غیر مستقیم: سرمایه گذاری غیر مستقیم شامل انواع متعددی از سرمایه گذاری های مربوط به بخش عمومی و دولتی می شود. این نوع سرمایه گذاری های غیر مستقیم در انحصار دولت می باشند. سرمایه گذاری غیر حضوری حتما حتما باید در چهارچوب ترتیبات قراردادی مشارکت مدنی و سایر موارد صورت بپذیرد تا دچار اختلالات و رد نشود. در سرمایه گذاری غیر مستقیم بازگشت تمام سرمایه ها و سود ها بدون تضمین موسسه های مالی و یا بانک ها یا دولت می باشند.

افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی که در کشور های دیگر ساکن می باشند و قادر به سرمایه گذاری می باشند، می توانند به صورت مجزا و مستقل وارد سرمایه گذاری های بلند مدت و فرامرزی و بین المللی با هدف کسب سود های بلند مدت در کشور های دیگر همچون کشور عزیزمان ایران شوند‌.

انواع سرمایه:

  1. سرمایه فیزیکی: سرمایه های فیزیکی شامل انواع تجهیزات و ماشین آلات می شود.
  2. سرمایه های مالی: سرمایه های مالی شامل اوراق بهادار و سهام می شود.
  3. سرمایه های انسانی: سرمایه های انسانی از جمله: تحصیلات و علم و دانش فنی می شود که برای رشد اقتصاد و سرمایه گذاری های موفق مورد استفاده قرار می گیرند.

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی و انواع سرمایه گذاری های خارجی چه تاثیراتی دارند؟

سرمایه گذاری خارجی تاثیرات ویژه ای در کاهش نرخ بهره ها، افزایش و رشد اقتصادی، پایین آمدن و کاهش نرخ ارزی، پایین رفتن آمار بدهی های دولت، افزایش و روند صعودی گرفتن درآمد مالیاتی دولت، افزایش و بهبود اشتغال، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، کاهش واردات، تاثیرات مثبت و عالی در تراز پرداخت ها دارد.

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی افراد سرمایه گذار را با معایب و مزایای سرمایه گذاری خارجی آشنا می کند. تمام کار ها و سرمایه گذاری ها از معایب و مزیای متعددی بر خوردار می باشند که با انتخاب یک مشاور کار بلد و درست و یا یک مشاور ناشی و با دانش کم، مسیر موفقیت یا شکست را در پیش خواهیم داشت. در ادامه این مقاله اقدام به بررسی معایب و مزایای مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی می کنیم.

مزایای سرمایه گذاری خارجی طبق قانون ایرانی:

  • طبق ماده نهم قانون در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، پرداخت غرامت تضمین می شود.
  • طبق ماده هشتم قانون سرمایه گذار خارجی، همچون سرمایه گذار داخلی از حقوق، حمایت و تسهیلات یکسانی برخوردار می باشد.
  • بر اساس ماده ۱۷ قانون و ماده ۲۶ آیین نامه: زیان های ناشی از توقف اجرای موافقت نامه های ملی در سرمایه گذاری های خارجی و یا ممنوعیت اجرای موافقت نامه های مالی به روش های ترتیبات قرار دادی بر اساس وضع تصمیمات دولت یا قانون، جبران آن ها را تضمین می کند.
  • بر اساس ماده ۱۹ قانون امکان و قابلیت ارجاع و بازگشت اختلافات سرمایه گذاری به مراجع بین المللی موجود می باشد.
  • بر طبق ماده ۴ آیین نامه قابلیت وجود سرمایه گذاری خارجی به صورت صد در صدی در طرح های سرمایه گذاری

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی این موارد را از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری خارجی معرفی می کند.

معایب سرمایه گذاری خارجی:

  • هزینه ها و مبالغ استهلاک سرمایه به صورت کامل مشخص و معلوم نمی باشد.
  • در سرمایه گذاری خارجی در ایران، تحریم ها نقش بسیار مهمی دارند.
  • روند صعودی تورم و بالا رفتن آمار تورم در کشور ایران یکی از معایب اصلی سرمایه گذاری خارجی در ایران می باشد.‌
  • یکی از ریسک های بسیار بالا عدم ثبات اقتصادی در بازار ملی و داخلی است که می توان گفت از اصلی ترین و مهم ترین معایب سرمایه گذاری خارجی می باشد.

و سایر موارد دیگر موجود هستند که می توان گفت که مهم ترین معایب سرمایه گذاری خارجی در کشور ایران را در این مقاله ذکر کردیم.

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی به علت داشتن مهارت و دانش بالا و تخصص ویژه در این زمینه می توان مشاوره های عالی در سرمایه گذاری های موفق خارجی به سرمایه داران بدهد و در موفق شدن سرمایه دار در زمینه سرمایه گذاری خارجی تاثیرات فوق العاده و شگفت انگیزی خواهد داشت.

 

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *